woensdag 7 januari 2009

Squinzano, Cantine due Palme

Huis/naam:
Squinzano Rosso 2004, Cantine due Palme

Streek/type/land:
San Marco
Apulie (puglia)
Italie

Jaar:
2004

Druif:
Negro Amaro, Malvasia Nera

Alco %:
12,5

Prijs:
6,50 euro

Verkoop:
Jos Beeres Wijnkoperij, Groningen

Omschrijving:
Kleur: donkerpaars, beetje bruintroebel
Geur: enorm aromatisch, zoet. Kaneel en zoet rijp fruit.
Smaak: het zoete ervaar je hier ook sterk, niet prettig, het is mij te zacht, zwoel, soepel; een mediteraanse zonneknaller. Toch is deze daardoor geen krachtige alchoholbom, wat je dan vaak ook ziet, maar een fijne 12,5%.
De medaille (goud in 2006) die de wijn ontvangen heeft heb ik ook nooit begrepen; de wijn is te dun, zacht en niet spannend daardoor bijna een nieuw soort rode (vruchten)wijn ofzo. Ach, misschien moet ik ook maar accepteren dat ik deze allemansvrienden gewoon graag snel afbaal.
Ook moet ik er bij vermelden dat deze waarschijnlijk op zijn einde zit, gezien jaargang van deze fles 2004 is. Ik lees her en der dat deze max 4 jr kan liggen. Maar, ik heb deze al eerder geproefd, ik meen 2 jaar geleden, ik had hetzelfde oordeel: Te zoet en zacht.

Koelen misschien en enkel bij een zeer specifiek passend gerecht drinken; kruidig, stoof, rijp gedroogd fruit, wildachtig en iets met chocola.

Geen opmerkingen: